Skip to main content

Technológie

Články o technológiách.

 

Projekt medzihviezdneho letu započal - k Alfa Centauri laserovou nanoplachetnicou

Kategórie:
Aj keď pod váhou každodenného života majú ľudia tendenciu zabúdať na skutočnosť, že žijú na povrchu subtílnej sféry hmoty plaviacej sa nesmierne rozľahlým a neprebádaným vesmírom, nie všetci jedinci podliehajú tejto disproporcii zmýšľania. Aj vďaka tomu ľudstvo doposiaľ ešte nikdy nebolo tak blízko k uskutočneniu medzihviezdneho letu ako je v súčasnosti. Reálne kontúry získava predovšetkým vďaka dvom neštandardným osobnostiam - bývalému teoretickému fyzikovi, dnes technologickému investorovi a magnátovi Jurijovi Milnerovi (Ю́рий Ми́льнер) financujúcemu prvý realisticky uskutočniteľný a na existujúcich technológiách založený projekt medzihviezdneho letu, a autorovi technologickej idey, vizionárskeho a ešte i na smrteľnej posteli návrhmi prýštiaceho fyzika a hard-science-fiction spisovateľa Roberta Forwarda. Do programu sa priamo a aktívne zapojili i elity druhu Homo Sapiens, spomedzi iných spomeňme aspoň Freemana Dysona, Martina Reesa a Stephena Hawkinga, či po Milnerovi ďalšieho technomiliardára Marka Zuckerberga, pričom riaditeľom sa stal bývalý riaditeľ NASA Ames Research Center Pete Worden. Nasledujúce riadky obsahujú popis konkrétnych aspektov projektu a približujú argumenty, prečo je medzihviezdna výprava s plánovanou doposiaľ nevídanou rýchlosťou rovnou až 20% rýchlosti svetla prostredníctvom synergie vedecky a technologicky realistického konceptu a stomiliónovej finančnej investície viac na dosah než kedykoľvek predtým.
5
Your rating: None Average: 5 (7 votes)

Elektrický plne odpružený bicykel so stredovým pohonom

Kategórie:

V tomto článku nenačrieme ako zvyčajne do technologických pokrokov posúvajúcich ľudstvo do vesmíru ani najnovších výsledkov vedeckého bádania. Zostaneme viac pri zemi, a to obrazne i doslovne - zaoberať sa budeme bicyklom na elektrický pohon. Ambíciou článku nie je pokryť celú sofistikovanú a prudko sa rozvíjajúcu problematiku elektrických bicyklov, ani poskytnúť podrobný technický návod na prestavbu, hoci do istej miery sa samozrejme zaoberá aj týmito aspektmi. Jeho cieľom je predovšetkým pomôcť pri zvažovaní a rozhodovaní sa pre rôzne koncepty a možnosti zadováženia si tohto ekologického dopravného a relaxačného prostriedku, a to formou praktickej interaktívnej tabuľky v prvej časti článku, ktorá na základe čitateľom zvolených priorít navrhne vhodnú alternatívu. Druhá časť článku podrobnejšie popisuje jednu z rozšírených možností elektrifikácie bicykla (ktorá pre autorom zvolené priority z tabuľky vyšla ako najvýhodnejšia), vysvetlí jej výhody i nevýhody, načrtne možnosti ďalších vylepšení a zosumarizuje konkrétne praktické skúsenosti. Tretia časť článku poskytne niekoľko tipov na rozšírenie možností použitia (nielen elektrického) bicykla predovšetkým v zimnom období. V konečnom dôsledku veríme, že článok inšpiruje či dodá odvahu prípadným záujemcom váhajúcim a tápajúcim vo veľkej škále možností a prístupov v tejto dynamicky sa rozvíjajúcej technologickej oblasti. 

4.9375
Your rating: None Average: 4.9 (16 votes)

Ekologická jadrová energia - bezneutrónová fúzia (časť II.)

Kategórie:

Prvá časť tohto článku bola venovaná popisu ekologicky atraktívneho spôsobu veľkokapacitnej produkcie energie - bezneutrónovej fúzii. Boli v nej popísané jej environmentálne výhody, potenciál a riziká v kontexte hlavných konceptov štiepnych a fúznych reaktorov. V druhej časti sa teraz pozrieme bližšie na štyri vedecky seriózne podložené a experimentálne sľubne sa vyvíjajúce prístupy, ktoré by mohli ľudstvu využitie bezneutrónovej fúzie umožniť - konkrétne koncept Polywell využívajúci netermalizovanú plazmu, Dense Plasma Focus uskutočňujúci termalizované i netermalizované procesy, a prístupy Laser Fast Ignition a Z-pinch využívajúce plazmu blízku termalizácii.   

 
5
Your rating: None Average: 5 (38 votes)

Ekologická jadrová energia - bezneutrónová fúzia (časť I.)

Kategórie:

Jadrová fúzia je spolu s orbitálnymi slnečnými elektrárňami jednou z najperspektívnejších možností výrazného posunu ľudskej civilizácie na energetickej škále a prevencie jej degenerácie prejavujúcej sa i čoraz frekventovanejšími energiou motivovanými konfliktmi. Primárnou asociáciou pojmu "jadrová energia" je však opodstatnený a závažný problém rádioaktívneho odpadu. Napriek tomu, že vlajková loď výskumu a vývoja v jadrovej oblasti - projekt ITER založený na tzv. tokamakovom type fúzneho reaktora - bude v prípade úspešného dokončenia produkovať v porovnaní s dnešnými štiepnymi reaktormi mnohonásobne menej nebezpečný odpad, problém s odpadom nevyrieši úplne. Málo známou skutočnosťou však je, že existujú aj ďalšie, radikálne odlišné koncepty jadrovej fúzie, ktoré majú oproti tokamakom niekoľko predností, a ktoré zaznamenali v priebehu posledných rokov značný pokrok. Tieto koncepty majú na základe aktuálnych experimentálnych výsledkov na rozdiel od tokamakov potenciál umožniť využívať na produkciu energie aj tzv. bezneutrónovú fúziu. V prípade potvrdenia ich realizovateľnosti to bude znamenať zníženie množstva rádioaktívneho odpadu na extrémne nízku úroveň, navyše s výrazne menšími, jednoduchšími a menej nákladnými reaktormi. V tomto dvojdielnom článku sa budeme venovať viacerým najsľubnejšie sa vyvíjajúcim vedecky seriózne podloženým projektom, ktoré by ľudstvu takýto signifikantný pokrok mohli umožniť, doplňujúc celistvosť informácií popisom environmentálnych predností bezneutrónovej fúzie. Podotýkame, že bezneutrónová fúzia nie je (na rozdiel napr. od studenej fúzie) kontroverznou témou, pretože jej existencia je spoľahlivo experimentálne preukázaná a teoreticky konzistentne popísaná. Predmetom výskumu je iba možnosť jej využiteľnosti pre účely ekonomicky rentabilnej produkcie energie.

5
Your rating: None Average: 5 (29 votes)

StarTram - revolúcia v doprave na obežnú dráhu?

Kategórie:

Ani viac než polstoročie od prevratného okamihu vypustenia prvej umelej družice Zeme Sovietskym zväzom nemá ľudstvo pred sebou perspektívu masívnej expanzie do vesmíru. Preč sú časy entuziazmu, keď slovné spojenie "21. storočie" bolo synonymom doby masívnych orbitálnych miest, kozmických lodí a slnečných elektrární dodávajúcich energiu z obežnej dráhy. Hlavnou príčinou stagnácie vývoja sú neúmerne vysoké náklady na vypustenie materiálu na obežnú dráhu. A tie vďaka fyzikálnym zákonom a chemickým vlastnostiam paliva pri použití klasického chemického pohonu nemajú možnosť byť výrazne (to znamená prinajmenšom stonásobne) zrazené, a to ani pri zainteresovaní súkromného sektora. Prelom môže nastať až implementovaním nového princípu. Tých bolo navrhnutých v posledných desaťročiach viacero, avšak všetky vyžadujú netriviálny vývoj technológií či materiálov príliš vzdialených od tých súčasných, alebo neponúkajú dostatočne markantné zníženie nákladov. Jeden koncept sa však týmto handicapom do značnej miery vymyká - nesie názov StarTram.

 
4.83721
Your rating: None Average: 4.8 (43 votes)

Saharská veľká umelá rieka

Kategórie:

Logika hovorí, že najväčšie a rekordné projekty budú realizované v najvyspelejších či prinajmenšom najľudnatejších krajinách sveta disponujúcich dostatočnými zdrojmi. O informácie z budovania impozantných priehrad, mostov či tunelov v týchto krajinách nie je v médiách núdza, avšak existuje výnimka vybudovaná z technologického hľadiska v doposiaľ opomínanej časti sveta, o ktorej je povedomie vo vyspelých krajinách takmer nulové. Alebo ste už azda niekedy počuli o projekte Veľkej umelej rieky na Sahare? Ak nie, prečítajte si nasledujúci článok o tejto pozoruhodnej a obdivuhodnej stavbe vybudovanej v Saharskej púšti.

 

 
0
Your rating: None

Moja návšteva Černobyľu

Kategórie:

Černobyľ. Slovo, ktoré evokuje strach z radiácie, strach z niečoho, čo človek nevidí, necíti, ale čo ho môže zabiť. Tento strach z neznámeho je opodstatnený a pochopiteľný, aj keď je potrebné k veci pristupovať racionálne a bez predsudkov. Mnohí by radi videli a vedeli, ako to v Černobyle a v jeho najbližšom okolí v súčasnosti vyzerá, ale nemajú tú možnosť tam prísť, alebo sa tohto miesta obávajú. Práve pre nich je pripravená táto reportáž, keďže možnosť pozrieť sa do zakázanej zóny som v auguste 2008 mal a dojmy si nechcem nechať len pre seba. Dočítate sa v nej základné fakty o udalosti, ale predovšetkým uvidíte na fotografiách a videách aktuálnu situáciu v tejto postkatastrofickej oblasti.

 
0
Your rating: None
Syndikovať obsah